Borítótervezés
A borító a kiadványnak az egyik legfontosabb része. Ez fejezi ki a kiadvány üzenetét, tartalmát, hangvételét és komolyságát.
Sok esetben a vásárlók egy megnyerő borítóval rendelkező művet szívesebben levesznek a polcról. A borító kifejezi az adott könyv hovatartozását, sorozatba illeszkedését. A kiadványnál a megfelelő kivitelezési forma kiválasztása által ugyanaz a könyv egy elegánsabb borítóval, akár dupla áron is eladhatóvá válik.
A borítótervezés egy rendkívül összetett és kihívó feladat. A szerzőkkel egyeztetve kell meghatározni a tematikát. Nagyon ritka esetben fordul elő az, hogy konkrét elképzelést kell grafikailag megvalósítani. Többnyire csak érzéseket, elképzeléseket közölnek a grafikussal. Számítani kell arra, hogy 8-10, akár 15 darab, viszonylag különböző variáció szükséges ahhoz, hogy a végleges a terv elkészüljön. A borító is többféle lehet, mind kivitelben, mind méretben, az esetek többségében a gerinccel is számolni kell. Bizonyos köteteknél még mindig vannak olyan megoldások, hogy csak szöveg kerül fel a borítóra, egy viszonylag egyszerű, sematikus háttérrel használva. A borító kivitelezése a korábban említettek szerint rendkívül sokféle lehet. A legegyszerűbb, sima, színes, grafikailag megtervezett, esetleg egy fóliával ellátott kivitel.
Első értéknövelő extra lehet például az úgynevezett formalakk, amikor a formák és a betűkarakterek egy plusz fényes csillogást kapnak a borítón.
Másik lehetőség a dombornyomás, mikor a címet vagy a formákat térbeliséggel kiemelkednek, ezzel még elegánsabbá és különlegesebbé téve a borítót.
Szintén értéknövelő és egyben tartósságnövelő is, például a keménytáblás kivitel használata, de ez plusz költséggel jár, viszont egy igazán tekintélyesebb hatást ad a könyvnek.
Ezután jönnek a már igazán extrának számító anyaghasználati, különleges szövetek, bőrök alkalmazása a felületen, vagy az aranyozás, esetleg üveg vagy fémbetétek használata.
Manapság már kis példányszámban is különleges kiadványokat lehet készíteni. A borítótervezés folyamatát minden esetben megelőzi az elképzelések költségeinek a felmérése, és ez alapján a lehetőségek ismertetése.
Ha kiadáson gondolkodik, mindenképp egyeztessünk, örömmel megosztjuk tapasztalatainkat, ismereteinket és segítünk megtalálni a legideálisabb formát a nagy mű elkészítéséhez.
Sok esetben a vásárlók egy megnyerő borítóval rendelkező művet szívesebben levesznek a polcról. A borító kifejezi az adott könyv hovatartozását, sorozatba illeszkedését. A kiadványnál a megfelelő kivitelezési forma kiválasztása által ugyanaz a könyv egy elegánsabb borítóval, akár dupla áron is eladhatóvá válik.
A borítótervezés egy rendkívül összetett és kihívó feladat. A szerzőkkel egyeztetve kell meghatározni a tematikát. Nagyon ritka esetben fordul elő az, hogy konkrét elképzelést kell grafikailag megvalósítani. Többnyire csak érzéseket, elképzeléseket közölnek a grafikussal. Számítani kell arra, hogy 8-10, akár 15 darab, viszonylag különböző variáció szükséges ahhoz, hogy a végleges a terv elkészüljön. A borító is többféle lehet, mind kivitelben, mind méretben, az esetek többségében a gerinccel is számolni kell. Bizonyos köteteknél még mindig vannak olyan megoldások, hogy csak szöveg kerül fel a borítóra, egy viszonylag egyszerű, sematikus háttérrel használva. A borító kivitelezése a korábban említettek szerint rendkívül sokféle lehet. A legegyszerűbb, sima, színes, grafikailag megtervezett, esetleg egy fóliával ellátott kivitel.
Első értéknövelő extra lehet például az úgynevezett formalakk, amikor a formák és a betűkarakterek egy plusz fényes csillogást kapnak a borítón.
Másik lehetőség a dombornyomás, mikor a címet vagy a formákat térbeliséggel kiemelkednek, ezzel még elegánsabbá és különlegesebbé téve a borítót.
Szintén értéknövelő és egyben tartósságnövelő is, például a keménytáblás kivitel használata, de ez plusz költséggel jár, viszont egy igazán tekintélyesebb hatást ad a könyvnek.
Ezután jönnek a már igazán extrának számító anyaghasználati, különleges szövetek, bőrök alkalmazása a felületen, vagy az aranyozás, esetleg üveg vagy fémbetétek használata.
Manapság már kis példányszámban is különleges kiadványokat lehet készíteni. A borítótervezés folyamatát minden esetben megelőzi az elképzelések költségeinek a felmérése, és ez alapján a lehetőségek ismertetése.
Ha kiadáson gondolkodik, mindenképp egyeztessünk, örömmel megosztjuk tapasztalatainkat, ismereteinket és segítünk megtalálni a legideálisabb formát a nagy mű elkészítéséhez.