Honlapkészítés kezdőknek
Honlap készítéssel kapcsolatos téveszmét szeretnénk szétoszlatni ebben az írásban. A kérdések listáját folyamatosan bővítjük a beérkező olvasói kérdésekkel. Ha még nincs honlapja, vagy újat szeretne, mindenképp' olvassa át a lenti kérdésekre adott válaszokat!
Mi mindenre jó egy honlap?
- Bemutatja a portékánkat (szolgáltatás, termék), anélkül, hogy munkatársaknak kellene állandóan telefonon, vagy személyesen ismertetni azokat. Nincs nyitva tartási idő, mindig elérhető.
- Emlékezteti az ügyfeleket. Értékes információkat megosztva, az vevőink vissza-visszalátogatnak a honlapunkra, ezáltal látókörükben tudunk maradni.
- Új ügyfeleket is hoz. Tanulmányok, hasznos írások, esetleg csali termékek közreadásával érdeklődőket gyűjthetünk a megfelelő honlap készítésével.
- Értékesít. Egy jó honlap, mint egy jó kereskedő mindig értékesít is. Így bevételeink lehetnek análkül, hogy értékesítőket kellene fizetni.
- Bizalmat épít. Hasznos szakmai tartalmak, amiket a honlapkészítés során közzéteszünk, a honlap tulajdonos felkészültségét igazolják, így az olvasó előbb-utóbb vásárlásra szánja el magát.
Hogyan készül egy honlap? A honlapkészítés lépései.
Az alábbi honlapkészítési lépések az elvárások és a költségek függvényében változhatnak, sőt egyes lépések ki is hagyhatók. Az sikeres weboldal készítéshez azonban javasoljuk az összes lépés átgondolt elvégzését.
- Igényfelmérés. Első lépésben meg kell tudni határozni, hogy milyen elvárásaink vannak a honlap készítésével kapcsolatban.
- Látványterv kialakítása. A honlap látványterv készülhet egyedileg, de manapság a honlapjaink nagyrésze költségtakarékossági okokból úgynevezett weboldal template-ből készülnek. Ezek a világ bármely pontján profi grafikai stúdiók által készített tervek, amelyek a közösségi vásárlás szabályait követve (többen vesszük, olcsóbban kapjuk, mindenki jóljár elv alapján) az eredeti grafikai terv töredékéért megkapható. Példa: egy profi grafikai tervért el lehet kérni 60-100e forintot is, de egy template használata esetén ennek ára 5-15e Ft-ból, vagy akár ingyen megúszható.
- SEO, keresőoptimalizálás szempontok tisztázása. A honlapkészítés ezen a lépésben határozzuk meg alapos kulcsszóelemzés, konkurencia elemzés, Google kulcssszó választó eszközök segítségével azokat a kulcsszavakat, amelyekre az aktuális piaci körkép alapján honlapunkkal esélyesek vagyunk a Google találati listájában előkelő pozíciót szerezni. A SEO részletes szempontjait itt olvashatják.
- Programozás, technikai alapok (HTML, CMS). Fontos tisztában lenni a weboldalszerkesztés technikai alapjaival.
Hagyományos HTML rendszerű weboldalak. Sokan azt gondolják, hogy teljesen eljárt felettük az idő. Azonban sok weboldalhoz költségtakarékos és hatékony megoldás.
A HTML rendszerű weboldalak használata az alábbi honlapoknál ideális:
- viszonylag állandó tartalom
- gyors indulás, rövid használat (pl. kampányoldal vagy landing page)
- költségtakarékos weboldaltervezés
A honlapok zöme ma már úgynevezett CMS (Content Managment System) rendszerben készül. Magyarul adatbázis alapú tartalomkezelő rendszert jelent. Legnépszerűbb CMS rendszerek: Joomla, Drupal, Worpress. (Ebben az írásban a webáruház kérdésével nem foglalkozunk, azokról bővebben itt vannak infók.)
A CMS rendszerek választása ideális, ha a honlappal kapcsolatban felmerülnek az alábbi igények:
- cégen belüli igény a tartalomkezelésre, admin felület biztosított
- viszonylag gyakran változó tartalom, menürendszer, új ajánlatok közlése
- modern automatikus honlapelemek használata (pl. naptár, névnap, időjárás)
- közösségi oldalak integrálása
Reszponzív design. Más néven mobil eszközökre optimalizált megjelenítés. 1-2 éve a rohamosan fejlődő mobileszközök (okostelefon, tablet) teljesen alkalmassá váltak honlap tartalmak böngészésére, azonban a hagyományos weboldal készítési szempontok alapján készült oldalak nem jelentek meg élvezhetően a kijelzőkön. Emiatt érdemes használni az reszponzív oldalakat, amelyek az adott kijelző felbontásához igazítják a honlap tartalmat.
- Tartalmi feltöltés. A honlap struktúra (váz) feltöltése képi és szöveges tartalommal. A keresőoptimalizálási szabályok maximális figyelembe vételével. A szövegek megírását a megrendelő és a kivitelező egyezteti, de érdemes a szövegírást is gyakorlott szakemberre bízni, hiszen a Google keresési algoritmusait érdemes figyelembe venni a szövegek szerkesztésekor. S a kívánt kulcsszósűrűséget folyamatosan kontrollálni. A szövegek mellett a képek méretbeli optimalizálása és szöveges beállításai is rendkívűl fontosak. A képek paramétereinél is szem előtt kell tartani a Google robotok aktuális algoritmusait.
- Tesztelés. A munka végeztével venni kell a fáradtságot, hogy új honlapunk minden elemét alaposan átolvassunk. Ne maradjanak (angol template használata esetén) idegen nyelvű kifejezések az oldalon. Ne maradjanak helyesírási hibák. Minden link működjön. Természetesen sok online eszköz áll rendelkezésre a fentiek ellenőrzésére, de érdemes 1-2 kollégát, családtagot is felkérni a tesztelésre.
- Linképítés. A SEO szempontjából bár csökkenő jelentőségű, de mégis rendkívűl fontos lépés, ami által oldalunkra visszamutató linkeket építünk, ezzel jelezve a Google és más keresők számára, hogy az honlap élő, mások is tudnak róla, releváns találatokat jelent az általunk meghatározott kulcsszóra. A linképítés a honlap készítés szempontjából nem történhet túl gyorsan, hiszen a Google az organikus növekedés értékeli legjobban.
- Élesítés. Befejező lépés, amikor az oldalt elkezdjük használni, beregisztráljuk a Google adatbázisába (add url), ezzel bekapcsoljuk az internetes világ vérkeringésébe. 1-2 hétig még érdemes közölni a látogatókkal, hogy előfordulhatnak hibák a honlapon, melyek felfedezésében segítséget is. kérhetünk.